اداره بودجه و تشکیلات

معرفی اداره

اداره بودجه و تشکیلات دانشگاه هنر اسلامی تبریز به عنوان قلب تپنده‌ی برنامه‌ریزی و مدیریت منابع دانشگاه، نقش محوری در تعیین مسیر توسعه و رشد دانشگاه ایفا می‌کند. این اداره با انجام مطالعات دقیق و جامع، وظیفه تدوین بودجه سالانه دانشگاه، تخصیص اعتبارات به واحدهای مختلف و نظارت بر نحوه مصرف آن‌ها را بر عهده دارد. همچنین، این اداره مسئولیت طراحی و بهبود ساختار سازمانی دانشگاه، تعیین نیازهای نیروی انسانی و برنامه‌ریزی برای توسعه منابع انسانی را بر عهده دارد. با هدف ایجاد یک سیستم مدیریت کارآمد و پاسخگو، اداره بودجه و تشکیلات به دنبال بهبود مستمر فرآیندها و روش‌های کاری در دانشگاه است.

علاوه بر وظایف مالی، اداره بودجه و تشکیلات مسئولیت مطالعه و بررسی وظایف سازمانی واحدها و چگونگی گردش کار در آن‌ها را بر عهده دارد. این اداره با انجام مطالعات سازمانی، به دنبال شناسایی نقاط قوت و ضعف سازمانی و ارائه پیشنهادات برای بهبود عملکرد دانشگاه است. همچنین، این اداره وظیفه دارد تا با بررسی و مطالعه قوانین و مقررات مربوط به دانشگاه، به روزرسانی و اصلاح قوانین و آیین‌نامه‌های داخلی دانشگاه را بر عهده داشته باشد. با این رویکرد، اداره بودجه و تشکیلات به دنبال ایجاد یک محیط کاری پویا و کارآمد برای دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه است.


شرح وظایف اداره بودجه و تشکیلات
  1. همکاری با مدیران و رؤسای واحدها در امر تهیه و تنظیم بودجه
  2.  جمع‌آوری بودجه‌های پیشنهادی توسط واحدهای مختلف و بررسی برنامه‌ها و اعتبارات مورد پیشنهاد
  3. تلفیق و تنظیم بودجه‌های پیشنهاد شده در قالب هدف‌ها و خط‌مشی کلی دانشگاه
  4. نظارت بر نحوه مصرف اعتبارات و سنجش میزان پیشرفت عملیات در هریک از واحدها
  5. دفاع از بودجه پیشنهاد شده در مراجع رسیدگی
  6. ابلاغ بودجه مصوب به هر یک از واحدها و تخصیص اعتبارات مصوب در دوره‌های سه‌ماهه به واحدهای دانشگاه
  7. نگهداری حساب و دفاتر اعتبارات بودجه‌ای برحسب فعالیت و برنامه‌های اجرائی دانشگاه و نظارت بر اجرای بودجه واحدها
  8. بررسی و مبادله موافقت‌نامه‌های مربوط به فعالیت‌های جاری و عمرانی
  9. مطالعه و بررسی مداوم وظایف سازمانی دانشگاه و واحدها و چگونگی گردش کار در آنها باتوجه‌به برنامه توسعه دانشگاه
  10. انجام بررسی‌های سازمانی به‌منظور برنامه‌ریزی و برآورد نیروی انسانی موردنیاز دانشگاه با همکاری واحدهای ذی‌ربط
  11. مطالعه و بررسی مستمر در سازمان و وظایف واحدهای تابعه به‌منظور برنامه‌ریزی و تفکیک و تقسیم صحیح وظایف بین واحدها و جلوگیری از تکرار و تداخل وظایف دانشگاه
  12. تهیه و تنظیم نمودار سازمانی (تشکیلاتی) و تهیه و تنظیم پست‌های سازمانی متناسب با وظایف و مسئولیت‌های واحدهای تابعه دانشکده با همکاری واحدهای ذی‌ربط
  13. برقراری ارتباط با مراجع ذی‌صلاح جهت تجدیدنظر و تغییرات در سازمان و تشکیلات دانشگاه
  14. مطالعه و بررسی در خصوص تهیه و تنظیم شرح وظایف واحدها و همچنین شرح وظایف پست‌های سازمانی دانشگاه و ابلاغ آنها به واحدها پس از تصویب توسط هیئت‌امنا
  15. بررسی پیشنهادات واحدها در مورد تغییر و اصلاح پست‌های سازمانی و شرح وظایف و تهیه گزارشات لازم و انجام اقدامات ضروری جهت رفع مشکلات سازمانی آنها
  16. تهیه و تنظیم آمارهای لازم درباره فعالیت‌ها، نیروها و عوامل موجود در دانشگاه و واحدهای تابعه (پرسنلی و بودجه)، به‌منظور اعمال‌نظر صحیح و منطقی در مدیریت دانشگاه
  17. مطالعه و بررسی رسته‌های شغلی مشاغل دانشگاهی و ارائه نظرات و پیشنهادات اصلاحی به مراجع ذی‌ربط
  18. مطالعه و بررسی طبقه‌بندی مشاغل کارکنان دانشگاه
  19. تشخیص و تعیین رشته شغلی پست‌های سازمانی باتوجه‌به طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل
  20. مطالعه و تشخیص نیازهای آموزشی و کارآموزی کارکنان غیر هیئت‌علمی و اجرای برنامه‌های آموزشی برای کارکنان مزبور
  21. برنامه‌ریزی و ارائه‌طریق برای بهبود روش‌های انجام کار و تحول اداری و بهره‌وری
  22. پشتیبانی، هدایت و نظارت بر فعالیت‌های بهره‌وری و تحول اداری دانشگاه
  23. برنامه‌ریزی برای بهبود مستمر مدیریت و افزایش بهره‌وری در فرایند آموزش تحقیق و فناوری با عنایت به شایسته‌سالاری، ابتکار، خلاقیت و افزایش مشارکت و انعطاف سازمانی
  24. برنامه‌ریزی و نظارت بر طراحی، بهینه‌سازی و انطباق نظام‌های مدیریتی متناسب و موردنیاز جهت اجرای برنامه‌های توسعه آموزش عالی
  25. انجام طرح‌های مطالعاتی مربوط به اصلاح ساختار و تشکیلات سازمانی، ساختار نیروی انسانی، فرهنگ‌سازمانی، سیستم‌ها و روش‌های مورد عمل در دانشگاه
  26. انجام طرح‌های مطالعاتی برای تعیین اقدامات لازم در مورد اصلاح مقررات و آئین‌نامه‌های داخلی دانشگاه باهدف ساده‌سازی و هماهنگ ساختن آنها
  27. برنامه‌ریزی و نظارت در زمینه بررسی سیستم‌ها، روش‌ها و رویه‌های مورد عمل در دانشگاه و انجام اقدامات لازم در جهت اصلاح و بهبود آنها باهدف افزایش رضایتمندی کارکنان و ارباب‌رجوع، تسهیل در انجام کارها و انطباق با نیازهای جدید
  28. انجام امور اداری، مکاتبات، دستور کار، تهیه، تدوین و تنظیم مصوبات کمیسیون دایمی و هیئت‌امنا، و ابلاغ مصوبات آنها به واحدهای ذی‌ربط

اسناد بالادستی
  1. قانون تشکیل هیئت‌های امنای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی مصوب جلسات 181 و 183 مورخ 67/12/09 و 67/12/23 شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی
  2. کتاب سیاست‌های راهبردی هیئت‌امنا برای دانشگاه‌ها
  3. قانون مدیریت خدمات کشوری
  4. منشور حقوق شهروندی
  5. سند اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها
  6. نقشه جامع علمی کشور
  7. سند تحول راهبردی علم و فناوری کشور
  8. آمایش آموزش عالی
  9. الگوی پیشنهادی تدوین برنامه راهبردی دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری
  10. سیاست‌های کلی نظام برای رشد و توسعه علمی و تحقیقاتی کشور در بخش آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی مصوبه مورخ 1383/12/15 مجمع تشخیص مصلحت نظام

مصوبات هیئت‌امنا
  1. سومین دوره از نشست هفتم
  2. چهارمین دوره از نشست هفتم

سامانه‌های مرتبط
  1. سامانه آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
  2. دفتر برنامه، بودجه و تشکیلات وزارت علوم
  3. سامانه اعتبارات پروژه‌های مدیریت سبز
  4. سامانه رتبه‌بندی و ارزیابی دانشگاه‌های سبز
  5. سامانه هوشمند آمار مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی

اعضا اداره بودجه و تشکیلات
ادریس حیدرنژاد رئیس اداره بودجه و تشکیلات
ادریس حیدرنژاد
تلفن: 35419977-041
داخلی: 307
دورنگار: 35412140-041
ایمیل: hdedris@gmail.com
هادی پولادی کارشناس اداره بودجه و تشکیلات
هادی پولادی
تلفن: 35419977-041
داخلی: 312
ایمیل: hadipouladi@yahoo.com