معرفی اداره
اداره بودجه و تشکیلات دانشگاه هنر اسلامی تبریز به عنوان قلب تپندهی برنامهریزی و مدیریت منابع دانشگاه، نقش محوری در تعیین مسیر توسعه و رشد دانشگاه ایفا میکند. این اداره با انجام مطالعات دقیق و جامع، وظیفه تدوین بودجه سالانه دانشگاه، تخصیص اعتبارات به واحدهای مختلف و نظارت بر نحوه مصرف آنها را بر عهده دارد. همچنین، این اداره مسئولیت طراحی و بهبود ساختار سازمانی دانشگاه، تعیین نیازهای نیروی انسانی و برنامهریزی برای توسعه منابع انسانی را بر عهده دارد. با هدف ایجاد یک سیستم مدیریت کارآمد و پاسخگو، اداره بودجه و تشکیلات به دنبال بهبود مستمر فرآیندها و روشهای کاری در دانشگاه است.
علاوه بر وظایف مالی، اداره بودجه و تشکیلات مسئولیت مطالعه و بررسی وظایف سازمانی واحدها و چگونگی گردش کار در آنها را بر عهده دارد. این اداره با انجام مطالعات سازمانی، به دنبال شناسایی نقاط قوت و ضعف سازمانی و ارائه پیشنهادات برای بهبود عملکرد دانشگاه است. همچنین، این اداره وظیفه دارد تا با بررسی و مطالعه قوانین و مقررات مربوط به دانشگاه، به روزرسانی و اصلاح قوانین و آییننامههای داخلی دانشگاه را بر عهده داشته باشد. با این رویکرد، اداره بودجه و تشکیلات به دنبال ایجاد یک محیط کاری پویا و کارآمد برای دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه است.
شرح وظایف اداره بودجه و تشکیلات
- همکاری با مدیران و رؤسای واحدها در امر تهیه و تنظیم بودجه
- جمعآوری بودجههای پیشنهادی توسط واحدهای مختلف و بررسی برنامهها و اعتبارات مورد پیشنهاد
- تلفیق و تنظیم بودجههای پیشنهاد شده در قالب هدفها و خطمشی کلی دانشگاه
- نظارت بر نحوه مصرف اعتبارات و سنجش میزان پیشرفت عملیات در هریک از واحدها
- دفاع از بودجه پیشنهاد شده در مراجع رسیدگی
- ابلاغ بودجه مصوب به هر یک از واحدها و تخصیص اعتبارات مصوب در دورههای سهماهه به واحدهای دانشگاه
- نگهداری حساب و دفاتر اعتبارات بودجهای برحسب فعالیت و برنامههای اجرائی دانشگاه و نظارت بر اجرای بودجه واحدها
- بررسی و مبادله موافقتنامههای مربوط به فعالیتهای جاری و عمرانی
- مطالعه و بررسی مداوم وظایف سازمانی دانشگاه و واحدها و چگونگی گردش کار در آنها باتوجهبه برنامه توسعه دانشگاه
- انجام بررسیهای سازمانی بهمنظور برنامهریزی و برآورد نیروی انسانی موردنیاز دانشگاه با همکاری واحدهای ذیربط
- مطالعه و بررسی مستمر در سازمان و وظایف واحدهای تابعه بهمنظور برنامهریزی و تفکیک و تقسیم صحیح وظایف بین واحدها و جلوگیری از تکرار و تداخل وظایف دانشگاه
- تهیه و تنظیم نمودار سازمانی (تشکیلاتی) و تهیه و تنظیم پستهای سازمانی متناسب با وظایف و مسئولیتهای واحدهای تابعه دانشکده با همکاری واحدهای ذیربط
- برقراری ارتباط با مراجع ذیصلاح جهت تجدیدنظر و تغییرات در سازمان و تشکیلات دانشگاه
- مطالعه و بررسی در خصوص تهیه و تنظیم شرح وظایف واحدها و همچنین شرح وظایف پستهای سازمانی دانشگاه و ابلاغ آنها به واحدها پس از تصویب توسط هیئتامنا
- بررسی پیشنهادات واحدها در مورد تغییر و اصلاح پستهای سازمانی و شرح وظایف و تهیه گزارشات لازم و انجام اقدامات ضروری جهت رفع مشکلات سازمانی آنها
- تهیه و تنظیم آمارهای لازم درباره فعالیتها، نیروها و عوامل موجود در دانشگاه و واحدهای تابعه (پرسنلی و بودجه)، بهمنظور اعمالنظر صحیح و منطقی در مدیریت دانشگاه
- مطالعه و بررسی رستههای شغلی مشاغل دانشگاهی و ارائه نظرات و پیشنهادات اصلاحی به مراجع ذیربط
- مطالعه و بررسی طبقهبندی مشاغل کارکنان دانشگاه
- تشخیص و تعیین رشته شغلی پستهای سازمانی باتوجهبه طرحهای طبقهبندی مشاغل
- مطالعه و تشخیص نیازهای آموزشی و کارآموزی کارکنان غیر هیئتعلمی و اجرای برنامههای آموزشی برای کارکنان مزبور
- برنامهریزی و ارائهطریق برای بهبود روشهای انجام کار و تحول اداری و بهرهوری
- پشتیبانی، هدایت و نظارت بر فعالیتهای بهرهوری و تحول اداری دانشگاه
- برنامهریزی برای بهبود مستمر مدیریت و افزایش بهرهوری در فرایند آموزش تحقیق و فناوری با عنایت به شایستهسالاری، ابتکار، خلاقیت و افزایش مشارکت و انعطاف سازمانی
- برنامهریزی و نظارت بر طراحی، بهینهسازی و انطباق نظامهای مدیریتی متناسب و موردنیاز جهت اجرای برنامههای توسعه آموزش عالی
- انجام طرحهای مطالعاتی مربوط به اصلاح ساختار و تشکیلات سازمانی، ساختار نیروی انسانی، فرهنگسازمانی، سیستمها و روشهای مورد عمل در دانشگاه
- انجام طرحهای مطالعاتی برای تعیین اقدامات لازم در مورد اصلاح مقررات و آئیننامههای داخلی دانشگاه باهدف سادهسازی و هماهنگ ساختن آنها
- برنامهریزی و نظارت در زمینه بررسی سیستمها، روشها و رویههای مورد عمل در دانشگاه و انجام اقدامات لازم در جهت اصلاح و بهبود آنها باهدف افزایش رضایتمندی کارکنان و اربابرجوع، تسهیل در انجام کارها و انطباق با نیازهای جدید
- انجام امور اداری، مکاتبات، دستور کار، تهیه، تدوین و تنظیم مصوبات کمیسیون دایمی و هیئتامنا، و ابلاغ مصوبات آنها به واحدهای ذیربط
اسناد بالادستی
- قانون تشکیل هیئتهای امنای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی مصوب جلسات 181 و 183 مورخ 67/12/09 و 67/12/23 شورایعالی انقلابفرهنگی
- کتاب سیاستهای راهبردی هیئتامنا برای دانشگاهها
- قانون مدیریت خدمات کشوری
- منشور حقوق شهروندی
- سند اسلامیشدن دانشگاهها
- نقشه جامع علمی کشور
- سند تحول راهبردی علم و فناوری کشور
- آمایش آموزش عالی
- الگوی پیشنهادی تدوین برنامه راهبردی دانشگاهها، مراکز آموزشی و پژوهشی و پارکهای علم و فناوری
- سیاستهای کلی نظام برای رشد و توسعه علمی و تحقیقاتی کشور در بخش آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی مصوبه مورخ 1383/12/15 مجمع تشخیص مصلحت نظام
مصوبات هیئتامنا
- سومین دوره از نشست هفتم
- چهارمین دوره از نشست هفتم
سامانههای مرتبط
- سامانه آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
- دفتر برنامه، بودجه و تشکیلات وزارت علوم
- سامانه اعتبارات پروژههای مدیریت سبز
- سامانه رتبهبندی و ارزیابی دانشگاههای سبز
- سامانه هوشمند آمار مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی
اعضا اداره بودجه و تشکیلات